Reference jsou skvělým způsobem, jak můžeš rychle a jednoduše svým potenciálním klientům ukázat, že svou práci děláš dobře. Pokud ještě nemáš strategii, jak si o ně říkat, nebo se trochu zdráháš, čti dál.
Jsou ale reference a reference. Ty kvalitní pomáhají budovat tvou osobní značku a přesvědčují nové klienty, že jsi ta pravá virtuální asistentka pro jejich business. Lidé rádi vidí, že už máš zkušenosti a že jsi pomohla někomu podobnému jako oni. Navíc, doporučení od jiných je často silnější argument než jakákoliv marketingová kampaň.
Nejlepší čas na požádání o referenci je ve chvíli, kdy klient vyjádří spokojenost s tvou prací – třeba po úspěšném dokončení projektu nebo při dlouhodobé spolupráci. Nemusíš čekat, až ti klient referenci sám nabídne, můžeš si o ni jednoduše říct.
Aby reference měla opravdovou hodnotu, měla by být konkrétní. Požádej klienta, aby zmínil:
Klientovi velmi usnadníš napsání reference tím, že ho poprosíš o zodpovězení těchto pár otázek a sama si z jeho odpovědí pak referenci napíšeš. Vždycky ji ale pošli klientovi zpět k autorizaci, že je správně a můžeš ji takto použít.
Reference by měla být stručná a konkrétní, ideálně i zpestřená trochou emocí. A nemyslím emoce ve smyslu „Janička je moje zlatíčko, miluju naši spolupráci úplně nejvíc na světě.“ Emoce krásně vystihují příběhy, i ty krátké v jedné větě – „Po 5 letech můžu jet s rodinou na dovolenou, protože vím, že o mé klienty je skvěle postaráno.“
Nejdůvěryhodnější reference mají fotku a celé jméno. Přidat můžeš i název projektu/firmy a web.
Reference mají velký potenciál, a proto je škoda nechat je ležet ladem. Kde je můžeš efektivně použít?
Neboj se si o reference říct! Klienti, kteří jsou spokojení, ti je rádi poskytnou. A pokud jim dáš jednoduchý návod na to, co napsat, usnadníš jim práci a zvýšíš šanci, že reference budou opravdu kvalitní. 😊