Jak získávat skvělé reference od svých klientů

Reference jsou skvělým způsobem, jak můžeš rychle a jednoduše svým potenciálním klientům ukázat, že svou práci děláš dobře. Pokud ještě nemáš strategii, jak si o ně říkat, nebo se trochu zdráháš, čti dál.

Proč jsou reference důležité?

Jsou ale reference a reference. Ty kvalitní pomáhají budovat tvou osobní značku a přesvědčují nové klienty, že jsi ta pravá virtuální asistentka pro jejich business. Lidé rádi vidí, že už máš zkušenosti a že jsi pomohla někomu podobnému jako oni. Navíc, doporučení od jiných je často silnější argument než jakákoliv marketingová kampaň.

Kdy a jak si o reference říct?

Nejlepší čas na požádání o referenci je ve chvíli, kdy klient vyjádří spokojenost s tvou prací – třeba po úspěšném dokončení projektu nebo při dlouhodobé spolupráci. Nemusíš čekat, až ti klient referenci sám nabídne, můžeš si o ni jednoduše říct.

Jak na to?

  • Osobně nebo při videohovoru – Pokud máš pravidelné schůzky s klientem, můžeš se na konci setkání zeptat, zda by ti mohl napsat pár slov o spolupráci.
  • E-mailem – Krátký, zdvořilý e-mail s konkrétní žádostí a případným návodem na to, co by reference mohla obsahovat, funguje skvěle.
  • Formulář nebo dotazník – Pokud chceš reference sbírat systematicky, můžeš klientům poslat jednoduchý formulář s otázkami.

Co by měla reference obsahovat?

Aby reference měla opravdovou hodnotu, měla by být konkrétní. Požádej klienta, aby zmínil:

  • Co od spolupráce očekával?
  • Jaká byla/je realita spolupráce s tebou?
  • Jaké konkrétní přínosy má tvá práce pro jeho business?
  • Co se díky spolupráci s tebou v jeho projektu zlepšilo?
  • Co se mu na vaší spolupráci líbí ze všeho nejvíc?
  • Doporučení, které je výzvou k akci (=spolupráci s tebou)

Klientovi velmi usnadníš napsání reference tím, že ho poprosíš o zodpovězení těchto pár otázek a sama si z jeho odpovědí pak referenci napíšeš. Vždycky ji ale pošli klientovi zpět k autorizaci, že je správně a můžeš ji takto použít.

Reference by měla být stručná a konkrétní, ideálně i zpestřená trochou emocí. A nemyslím emoce ve smyslu „Janička je moje zlatíčko, miluju naši spolupráci úplně nejvíc na světě.“ Emoce krásně vystihují příběhy, i ty krátké v jedné větě – „Po 5 letech můžu jet s rodinou na dovolenou, protože vím, že o mé klienty je skvěle postaráno.“

Nejdůvěryhodnější reference mají fotku a celé jméno. Přidat můžeš i název projektu/firmy a web.

Kde reference využít?

Reference mají velký potenciál, a proto je škoda nechat je ležet ladem. Kde je můžeš efektivně použít?

  • Na webu – Ideálně na stránce věnované tvým službám nebo v sekci „O mně“.
  • Na sociálních sítích – Sdílej je v příspěvcích, stories nebo na LinkedIn profilu.
  • V e-mailové komunikaci – Připoj je do podpisu nebo do nabídky pro nové klienty.
  • V portfoliu – Pokud máš portfolio s ukázkami své práce, reference k němu skvěle pasují.

Jak získávat reference pravidelně?

  1. Měj to jako součást procesu – Po dokončení každého projektu si automaticky řekni o zpětnou vazbu.
  2. Zjednoduš to klientům – Pokud víš, že klient nemá čas psát, nabídni, že referenci sama sepíšeš a on ji jen schválí.
  3. Požádej o video referenci – Krátké video od klienta může mít ještě větší důvěryhodnost než text.

Neboj se si o reference říct! Klienti, kteří jsou spokojení, ti je rádi poskytnou. A pokud jim dáš jednoduchý návod na to, co napsat, usnadníš jim práci a zvýšíš šanci, že reference budou opravdu kvalitní. 😊

Lucie Doležalová
Zakladatelka projektu ProVirtuálky, Školy virtuálních asistentek a mentorka
Konference VIRTUÁLKY 2025
banner PROVIRTUÁLKY
banner Katalog VA
banner Připravený web
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.